Buzz! Brain Bender Recenze Buzz! Brain Bender

Buzz! Brain Bender

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

20. 8. 2009 22:41

Po solidním komerčním úspěchu, který si série vědomostních Buzz her vydobyla na platformách PS2/PS3, se v loňském roce odvážil rozšklebený uvaděč kvízových soutěží také na handheldy, konkrétně na PSP. Jak kritika, tak hráči, jej přitom přijali poměrně vřele, a tak se není čemu divit, že se tvůrci rozhodli v osvědčené značce pokračovat a připravit další pokračování, tentokráte s podtitulem Brain Bender, a tomu se v následujících řádcích podíváme na zoubek poněkud podrobněji.

Rozpalte šedou kůru do běla…

Hned od prvního spuštění je ale jasné, že tentokráte nepůjde jen o další z řady vědomostních otázek založených na obecně-kulturních znalostech, kdepak. Vývojáři se totiž rozhodli změnit zaměření a namísto vědomostí, které jsme mohli během života posbírat, bude testovat něco zcela odlišného – výkon vašeho mozku. Jistě, jde o poměrně laciné zakrytí faktu, že byla hra postavena na směsici úkolů ne nepodobných těm v klasických IQ testech, ale to přeci ničemu nevadí, naopak. Změna obsahu testů velmi potěší, k dispozici jsou čtyři kategorie, přičemž každá obsahuje čtyři disciplíny a každá disciplína tři stupně obtížnosti. Ve finále máme rovných šestnáct úkolů, v nichž se zkoumá hráčova schopnost pozorování, paměť, matematické schopnosti a také dovednost rozboru dané situace.

… ve vlaku či tramvaji …

Abych byl o něco konkrétnější, setkáme se např. s rozlišováním obrázků podle siluet, jež se při vyšších obtížnostech překrývají a mnohdy odlišují pouze malým detailem, sčítáním dílů nesnědených pizz a koláčů a následným vyjádření pomocí zlomkového čísla, hledáním východu z bludiště, opakováním dané zvukové sekvence, odhadování nejvíce zastoupených prvků v obrázku, atp. Za zvládnutí každé disciplíny v tréninku jsou udělovány body na stupnici od 1 do 500, přičemž čím větší skóre, tím lepší medaili může hráč získat. Obecně platí, že na nejlehčí obtížnost zvládne získat zlatou medaili prakticky kdokoli, nejtěžší se ale dá také, s troškou šikovnosti a cviku, v pohodě zvládnout i na nejvyšší skóre. Stupnice přitom byla stanovena dosti nešetrně, neboť jakmile jednou získáte 500 bodů, už nikdy se nemůžete překonat…

… zvuk však vypnout musíte …

Vedle tréninku jednotlivých disciplín se setkáme i s „ostrým testem“, v němž Buzz vybere z každé kategorie po jedné disciplíně a na hráči je, aby předvedl co nejlepší skóre, jenž vznikne součtem bodů ze všech disciplín. Tento koncept ale považuji za dosti nešťastný, neboť ne každá disciplína každému sedne, a tak jsou konečné výsledky testů podřízeny náhodě, zda systém náhody vybere vaši oblíbenkyni, či nikoli. Vedle nikterak povedeného testu v menu nalezneme ještě položku Challenges, pod níž se skrývají zhruba dvě desítky ultraextrémně těžkých úkolů, jež představují opravdovou výzvu pro všechny, kdo rádi trápí své mozkové závity. Pro srovnání z vlastní zkušenosti – zlatá medaile z nejvyšších obtížností se v tréninku dá dosáhnout řekněme na pátý, šestý pokus, u Challenge se mnohdy ani na desátý, dvacátý pokus nezadaří.

... sic vám nervy odpraví

V prvních několika desítkách minut přitom vše vypadá naprosto skvěle, logické úkoly mají tempo, spád a poměrně šibeniční minutový časový limit pro splnění co nejvíce otázek dodává hře šmrnc. Zpočátku se jako pozitivní jeví i Buzzovo občasné komentování vašeho snažení, ale … jeho rádoby vtipné hlášky se začnou dost brzy opakovat, poprvé se jim lze pousmát, podruhé s nadhledem přejít, ale dále už neskutečně lezou na nervy. Navíc, při snaze zodpovědět co nejvíce otázek je nutné se patřičně soustředit, vyrušování protivným komentářem se tak rozhodně nedá brát jako pozitivní součást hry. Šestnáctka různých disciplín by se také mohla zdát jakožto dostačující, ale úkoly se poměrně rychle začnou opakovat, a výsledky tak jsou do jisté míry ovlivněny tím, kterak hráč dovede využít znalostí z předchozích tréninků. Nemyslím si, že by dalo zas tak moc práce zvýšit rozsah klidně na dvojnásobek – kde je doplňování číselných řad, kde počítání kostek ve 3D obrazcích?

Ovládací systém je přitom postavený naprosto skvěle a přehledně, každá otázka má několik možných odpovědí a stačí pouze stisknout příslušné tlačítko a máte odpověď, ale co je to platné, když se po pár hodinách dostaví neskutečný stereotyp? Zásadní otázka je přímo nabíledni – vyplatí se do Buzz! Brain Bender investovat? Ano, jde o kvalitní a zábavnou hru, minimálně v prvních pár hodinách, ale za plnou cenu? Ne, děkuji…

Buzz! Brain Bender

Buzz! Brain Bender nabízí zajímavou alternativu vůči ostatním hrám na PSP, když se snaží působit především na rozvoj intelektu, nicméně k tomu, aby dokázal více zaujmout, by bylo nutné se ponořit ještě více do hloubky.

Zajímavé logické hádanky, příjemné grafické zpracování, přehledné ovládání.
Otravný komentář, úkoly se postupem začnou opakovat a vznikne stereotyp, špatně nastavená bodová stupnice neumožňující se překonávat, cena.