Buzz! Quiz Master Recenze Buzz! Quiz Master

Buzz! Quiz Master

sleepless.

sleepless.

3. 8. 2008 22:29 5

Jak dlouho už je PSP na trhu? Víc než tři roky. Kolik už za tu dobu vyšlo Buzz her? Hrubým odhadem devět. Přitom jak jsou komerčně úspěšné tedy nedává smysl, že až nyní klepe Buzz se svými všetečnými otázkami na PSP poprvé. Buď někdo v Sony zaspal, nebo v tom vězí jiná čertovina. Snad je s Buzz hrami pevně spjat předsudek, že patří pouze na konzole a k televizi, před kterou se může pohodlně nasáčkovat několik hráčů a vzájemně se trumfovat svými vědomostmi. V tom to zřejmě bude a majitelé PSP tedy mohou být rádi, že byla jejich platforma vzata na milost a vývojáři z Relentless Software jim zmenšeného Buzze ukuchtili a vůbec ne špatně. Buzz! Quiz Master rozhodně není kompilát zbytků, dokonce v některých aspektech překonává své konzolové soukmenovce a celkově se slušně popasoval s jinou mentalitou hraní na PSP než na PS2/PS3.

Kůl v plotě na úbytě

Nedávno recenzovaný Buzz! Quiz TV, jako první díl v sérii pro PS3, ve zkoušce osudu obstál až na nepříliš záživný singleplayer a vyloženě na kosti ohlodaný online multiplayer. Oběma zmíněným variantám chyběla nějaká zajímavá koncepce, jakoby všechnu nápaditost věnovali tvůrci do vymýšlení opravdu ďábelsky návykového mulťáku lokálního. Buzz! Quiz Master se v tomto ohledu naopak pochlapil, když nabízí poměrně zajímavý singleplayer mód, který má podobu soutěžního pavouka. Úspěšným procházením jednotlivých soutěžních kol si odemykáte další a další až do konce. Projití pavouka zabere cca dvě až tři hodiny a zábavu zde zaručuje jednak variabilita jednotlivých soutěžních kol, kdy se mění témata otázek i způsob jejich zadávání a hádání, a pak také systém trofeji.

Každé kolo lze projít na bronzovou, stříbrnou a zlatou medaili, což společně s achievementy, které hra rozdává za různé úctyhodné úkony (odpověď na otázku do půl sekundy atd.), podporuje znovuhratelnost singleplayer módu. Lepší výkony a získané achievementy totiž zpřístupňují bonusové soutěže. Je škoda, že se jednotlivá soutěžní kola v singleplayer pavouku nemohou v každé nové hře promíchat, nebo si je nemůže člověk do pavouka dosadit sám, nastavit si obtížnost, tématiku otázek, atd. Atraktivitu singlu by to bezpochyby ještě zvýšilo, protože v momentě, kdy dosáhnete všechny medaile a projedete všechny bonusové trofeje, už nemůže singl nic nabídnout. Navíc se otázky začnou sem tam opakovat už při druhé hře a s přibývajícím časem to je čím dál horší. Ovšem oproti Buzz! Quiz TV je i takto nedokonalý singleplayer v Buzz! Quiz Master vylepšení jako z 0 na 100.

Parta smíchem rozervaná

Přestože Buzz! Quiz Master nabízí solidní mód pro jednoho, zůstává hlavním tahounem celé hry multiplayer, ano ten lokální především. K Pass Around módu stačí jedno PSP a maximálně šest lidí. Princip všech soutěžních variant je postaven na tom, že si hráči handheld v každém kole předávají. Navolíte počet hráčů, obtížnost a délku hry – krátká, plná a vámi vytvořená. Poslední varianta je nejzajímavější, protože si vyberete jen ty druhý soutěží, které vás baví. Nechybí mezi nimi postupné odkrývání obrázku políčko po políčku, předávání pomyslné bomby nebo mód, kde se po přečtení otázky rozhodnete, kdo bude odpovídat. Nejenom povaha soutěží, ale už samotný fakt, že hráči sedí spolu, pokouší se dívat sousedovi přes rameno, pošťuchují se, intrikují a domlouvají se, žene barometr zábavnosti Pass Around módu až k Olympským výšinám. Je to jednoznačný vrchol hry.

Zbylé dva multiplayer módy také nejsou k zahození, i když na jejich konto oslavné rachejtle střílet nehodlám. Game Sharing podporuje 4 hráče, kteří si musí donést vlastní PSP, kopie hry postačí jedna jediná, potřená data se nasdílí přes Wi-Finu. Bohužel, zřejmě k vůli datové náročnosti při přenášení dat neobsahuje tento mód žádné multimediální kvízy, jde jen o suché pokládání a odpovídání otázek. To Quiz Host je koncepčně mnohem zajímavější, opět stačí pro zábavu až šesti lidí jeden handheld. Jeho majitel po nastavení počtu účastníků dalších maličkostí pokládá zbylým hráčům otázky a připisuje jim body za odpovědi. Pokud jsou to otázky, na které se dá exaktně odpovědět, je všechno v klidu. Rozdělování bodů se nijak ošidit nedá. Jakmile je však třeba hodnotit přesně nevyjádřitelný umělecký dojem soutěžících, třeba při napodobování zvuků zvířat, atmosféra se zhušťuje a hostitel soutěže musí být na pozoru, aby nikomu nestranil. Nehledě na to, že mimické, pěvecké a jiné výstupy opět posunují laťku skupinové zábavy o patro výš.

Otočí se v kolotoči

Tradiční prezentace konzolových Buzz her přenesli tvůrci na PSP věrně, ať už to je grafická stylizace, nebo televizně působící znělky, předěly a to hlavní, osoba moderátora Buzze, jehož dabing obstaral opět obyvatel Klokánie Jason Donovan. Nahrávání dat z UMD je navzdory multimediálnosti hry svižné a celkově je technická stránka bez mušek, včetně ovládání. Dál už asi finálnímu výroku neuteču a nezbývá mi než konstatovat, že se první Buzzovo představení na PSP docela povedlo. Když do příště odpadne po čase nepříjemné opakování se otázek, přibude online multiplayer, možnost navrhnout si vlastní podobu singleplayer kampaně a dojde k propojení s PS3 (hlavně jde o přístup k lidmi vytvářeným otázkám), klidně nějaký ten bodík přidám.

Buzz! Quiz Master

Základní kámen je položen – Buzz série konečně dorazila na PSP. Na první pokus si vede velmi dobře, ale do příště má rozhodně co vylepšovat.

Konečně nějaký singleplayer mód, hojné využití multimediálního obsahu, nápaditě zpracovaný lokální multiplayer.