Monster Hunter Freedom 2 Článek Monster Hunter Freedom 2

Monster Hunter Freedom 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

9. 7. 2007 22:00

Akční RPG série Monster Hunter od firmy Capcom představuje klasický příklad japonské migrační fobie – zatímco v Japonsku trhá její verze pro PSP prodejní rekordy a hodnoty produktivity práce snižuje doslova řádově, v Evropě a Americe se lovci příšer s kdovíjak vřelým přivítáním nikdy nesetkali. Série, která svou pouť zahájila na PS2, aby se nesmrtelné slávy dočkala až přechodem na PSP (Monster Hunter Freedom), tak mimo břehy Japonska na výraznější úspěch stále čeká. Chléb se má lámat s příchodem Monster Hunter Freedom 2 – hry, jež ve své domovině přiměla k vytažení peněženek celé dva miliony lidí a doufá tento úspěch napodobit také v zahraničí.

Na pomezí

Monster Hunters vždy stáli někde na pomezí mezi RPG a klasickou rubací akcí. Akčnímu zařazení by odpovídala absence výraznější příběhové linie a důraz na svižné souboje plné efektních úderových kombinací, které se však neobejdou bez pořádné dávky promyšlené taktiky. RPG prvky pak reprezentuje levelování hlavní postavy a stovky a tisíce předmětů, z nichž lze posléze vytvářet nové zbraně a brnění podle vlastního gusta. Hlavní hrdina, lovec a dobrodruh, plní zadané questy (jejich podobu a obtížnost určuje výše zkušeností), loví příšery, sbírá vzácné artefakty, vyrábí nové, účinnější zbraně a brnění a – což byla specialita PSP verze – farmaří, pěstuje léčivé byliny, loví ryby a těží suroviny ve svých dolech. A to všechno do úplného zbláznění. Taky si říkáte, co naše milé Japonce na hře tolik pobláznilo?

Komorní MMORPG

Monster Hunter Freedom 2
Kouzlo prvního Monster Hunter Freedom tkvělo zejména v ad hoc multiplayeru až pro čtyři hráče, který hru proměnil ve skromnější, až komorní MMORPG. Teprve při hře s přáteli člověk objevil kouzlo specializace, pouze s nimi se dostal k těm nejtěžším questům a nejvzácnějším artefaktům. Hra pro jednoho zkrátka nedokázala nabídnout tolik, co wi-fi multiplayer. Tradičně družní Japonci proto neváhali pořádat wi-fi seance s neznámými lidmi ve vlaku při cestě do práce, scházeli se na ulicích, v kavárnách, o přestávce na oběd organizovali s kolegy výpravy za nejtužšími bossy. Evropu a Ameriku podobný fenomén samozřejmě nezasáhl, jelikož zdejší hráči jsou zvyklí na méně osobní přístup – online multiplayer a anonymní spolupráce nám zkrátka svědčí lépe. Scházet se osobně nás neláká a co hůř, obvykle mnoho lidí se stejnou hrou a touhou spřáhnout se s ostatními ani neznáme. Selský rozum proto říká: chce-li Monster Hunter Freedom 2 dosáhnout většího úspěchu také mimo Japonsko, musí klást větší důraz na hru pro jedno hráče, případně zakomponovat online multiplayer.

Online v nedohlednu

Bohužel (nebo snad bohudík?), žádná výraznější změna v této oblasti nás nečeká. Jak se nechal slyšet producent hry Ryozo Tsujimoto, hlavní důraz při vývoji Monster Hunter Freedom 2 byl kladen na rozšíření obsahu - to je navýšení počtu questů, druhu zbraní, brnění, použitelných předmětů a farmářských možností. Poskytnutá čísla pak nemohou než budit respekt: 250 questů, 100 treasure hunter misí (tedy úkolů, které je možno absolvovat pouze sólo), přes 700 zbraní a 1500 druhů brnění, která budou nyní mnohem svižněji procházet fází levelování. Původně sedm druhů zbraní se rozroste o čtyři nové přírůstky: Tachi, lovecký roh, luk a primitivní pušku. Dočkáme se také zbrusu nové vesnice a možnosti uvařit si na farmě některý ze svých úlovků - tyto kulinářské pochoutky lze následně použít pro obnovení zdraví v bitvě. I přes tato úctyhodná čísla však hra pro jednoho hráče stále zůstává značně nevýhodnou aktivitou. Podle Tsujimotových slov totiž ani nadále nebude možné dosáhnout hrou sólo vyšší, než střední úrovně artefaktů. Na jednu stranu je toto rozhodnutí pochopitelné - vzácné artefakty jsou vzácné právě díky úsilí, které je nutné vynaložit k jejich získání. Nebýt tohoto mechanismu, hráče nic nenutilo ke spolupráci s ostatními. Problém však zůstává v absenci online multiplayeru, která dost pravděpodobně velkou část mimojaponských potenciálních zájemců odradí.

V září, koukla na mě Máří

Monster Hunter Freedom 2
Na skvělé úrovni zůstává grafika a ovládání, tedy oba prvky, které se nadmíru povedly už při premiérovém PSP představení. Monster Hunter Freedom 2 se navíc bude moci opřít o systém BG nahrávání úrovní, tedy systém při němž dochází k nahrávání nového prostředí na pozadí právě probíhajících akcí. Ve chvíli, kdy dojde k samotnému přechodu mezi mapami, délka loadování se tím sníží na nejnutnější minimum. To umožnilo vývojářům z Capcom Studio 1 nešetřit na grafických detailech a hra teď vypadá ještě o fous lépe, než první díl před rokem. V Evropě vyjde Monster Hunter Freedom 2 v září letošního roku a pokud patříte mezi fanoušky prvního dílu nebo nás snad naše krátké povídání o hře navnadilo, začněte už nyní s hledáním kamarádů pro ad hoc multiplayer. Případně se urputně modlete za online podporu…