Ratchet and Clank: Size Matters Recenze Ratchet & Clank: Size Matters

Ratchet & Clank: Size Matters

Michal Křivský

Michal Křivský

15. 4. 2007 22:46 2

Milovníkům plošinovek není třeba duo Ratchet a Clank představovat – na PlayStation 2 si vysloužili v několika dílech ostruhy a to, že se přestěhovali na nejbližší příbuznou platformu, není žádným překvapením. A nutno podotknout, že přesun na „miniaturní“ PSP byl ten nejlepší krok, jaký mohl následovat – PS2 už dochází dech a u PS3 si na Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction ještě nějaký pátek počkáme. Na PSP navíc není příliš velká konkurence a jediným srovnatelným titulem je Daxter. Ale dost srovnávání a ohlížení, Size Matters je určena i těm, jimž se předchozí díly na PS2 vyhnuly.

Už v tom zase lítají...

Ratchet a Clank jsou svými předchozími dobrodružstvími tak vyčerpaní, že se rozhodli si odpočinout a vydali se na planetu Pokitaru na slunečnou dovolenou. Plán to je bezesporu dobrý, ale známe, jak to chodí, obzvlášť v těchto případech. Při lenošení na pláži je vyruší malá holčina s obrovskými rovnátky, která jakmile rozpozná duo mezigalaktických hrdinů, pojme nápad, že by je mohla využít ve svém školním projektu. Jenže než se stačí pořádně domluvit, je přímo před zraky Ratcheta a Clanka unesena a naši hrdinové se vydávají za její záchranou. Jak už je zvykem, nic není tak, jak se zpočátku zdá, a rozhodně se můžete těšit na bohatý příběh plný nečekaných zvratů a překvapení. Snad jen naznačíme, že se setkáte se speciální téměř zapomenutou rasou geniálních vynálezců Technomites, kteří jsou hrozbou pro celý svět.

Jde to i bez DualShocku?

Velká část her pro PSP jsou konverze nebo příbuzné hry z PS2 a všechny se více či méně musejí potýkat s optimalizací ovládání. DualShock má mnohem více ovládacích prvků, kterým nemůže PSP s jednou analogovou páčkou konkurovat. Naštěstí se podařilo všechny akce slušně vtěsnat, ale ve vypjatých situacích chybějící tlačítka pocítíte (například při úkrocích se již nelze rozumně pohybovat, při přepnutí do vlastních očí také ne). Většině nepříjemností by měla předcházet inteligentní kamera, což je v drtivé většině případů pravda, navíc pokud není spěch, můžete si kolem postavy pohled rotovat, ale jakmile dojde na přečíslení, či souboj s bossem, je velmi obtížné odhadovat pozici nepřátel. Chce to pevné nervy, dobrý odhad v prostoru nebo dobrého pamatováka při opakovaném pokusu.

Ratchet & Clank: Size Matters

Zábava na prvním místě

Ratchet & Clank: Size Matters téměř neobsahuje hluchá místa a čas při hraní rychle ubíhá. Perfektně jsou dávkovány nové světy, nové prvky v hratelnosti, noví nepřátelé, nové zbraně. Neustále se něco děje a proměňuje. A ve chvíli, kdy si už myslíte, že vás nic nepřekvapí, nastupují minihry jako závod vznášedel, ale také vtipný klon Lemmings, v němž coby Clank udělujete příkazy miniaturním lumíkům, tedy v tomto případě gadgetrobotům (správně Gadgebots). Oživující jsou i mezihry, v nichž potřebujete otevřít uzamčené dveře – zmenšený Ratchet musí uvnitř zámku překonat nástrahy a najít cestu k rozlomení západky. Totéž platí o levelech, v nichž se nepřátelům vydáváte vstříc v postavě Clanka. Styl boje je odlišný a i když také dokáže použít hrubé násilí, jeho síla je v dálkovém ovládání Gadgetbotů. Ti totiž umí několik povelů a jsou klíčoví v překonávání různých nástrah.

Vše je navíc podtrženo osobitým humorem obou protagonistů, kteří dostávají prostor v renderovaných animacích, jež propojují příběh. Tyto vsuvky se objevují v důležitých okamžicích a ne jen na konci úrovní. Hra tak neustále žije a žene vás kupředu. Nadto technická úroveň animací je velmi vysoká a to nejen svou detailností, ale také velmi povedeným dabingem. Hra opravdu nenudí a i když nehrajete nějakou minihru, můžete se kochat prostředím a designem úrovně. Například se dostanete do útrob Clanka, abyste zabránili viru v napadení jeho systému. Potkáte se se zosobněným strážcem Clanka, který vypadá jako důchodce na výpomoc a takových míst a vtípků je hra plná.

Ratchet & Clank: Size Matters

K tomu všemu patří sbírání poházených šroubků a také ničení různých předmětů či beden, z nichž tyto „platidla“ padají. Za šroubky lze u obchodníka nakupovat nové zbraně, náboje a další upgrady (později lze prostřednictvím doplňku dokupovat munici přímo na bojišti, což je důležité u závěrečného souboje). Hra totiž staví na velkém množství zbraní, jež jsou značně variabilní. Krom zdokonalování v boji je můžete doplňovat o další zlepšováky, což se promítne na jejich přesnosti a účinnosti. V arzenálu najdete běžné záležitosti jako základní puška (Lacerator), obdoba brokovnice, raketometu, plamenometu a další. Ale ve výbavě jsou i vynálezy – gadgets jako třeba Sprout-O-Matic, což je jakési zahradní kropítko-urychlovač, které dokáže divy s místní flórou. Díky tomu lze „přesazovat“ vybrané rostliny a pomocí nich originálně zdolávat překážky. A takových hračiček najdete více, některé jsou pouze na efekt, jiné jsou nezbytné pro postup do dalších úrovní. Důležité je správné používání – nemá smysl na silné protivníky používat slabé zbraně a naopak. Podobné to je u brnění – sbírat, vyhrávat v soubojích můžete různé části obleků, které tvoří sety. Při hře se vyžijete úplně ve všem a nezapomnělo se ani na sběratele ujetých bonusů. Po úrovních jsou poschovávané extra předměty za něž si lze po dohrání aktivovat řadu blbinek jako velká hlava apod.

Ratchet & Clank: Size Matters

Kdo chce multiplayer, má ho mít!

Ratchet & Clank: Size Matters obsahuje i multiplayer. Lze hrát nejen Ad-Hoc s přáteli, ale také po internetu. Hra nabízí tři módy – Deathmatch, Capture the Flag a originální Iron Lombax, v němž se týmově plní různé úkoly podle zvoleného prostředí-mapy. Problém však je, že v době testování hry nebylo na serverech velké množství spoluhráčů a převažoval jen obyčejný Deathmatch. Pro všechny typy her jsou k dispozici čtyři arény, které jsou poměrně rozlehlé a nabízejí i stacionární zbraně v podobě kanónů. Ještě se hodí dodat, že maximální počet hráčů na mapu jsou čtyři. Multiplayer není tím hlavním, co hra nabízí, sice potěší, ale ovládání přeci jen není předurčeno pro taková klání. Ale jako plošinovka pro jednoho hráče je Size Matters to nejlepší, co může platforma PSP nabídnout.

Ratchet and Clank: Size Matters

Pokud máte rádi plošinovky, nemáte nad čím váhat. I přes svou krátkost vás hra dobře pobaví, navíc si ji můžete bez následků střihnout i dvakrát.

Skvěle převedený Ratchet & Clank na kapesní platformu. Hra neztratila nic ze své nápaditosti, což předvádí perfektním designem úrovní, humorem, neustálými zvraty v příběhu i hratelností, či velkým množstvím zbraní a upgrady.
Mizerná práce kamery, kvůli níž několikrát zbytečně přijdete o život. Poměrně nezáživný multiplayer.