SOCOM: U.S. Navy SEALs Tactical Strike Recenze SOCOM: US Navy SEALs Tactical Strike

SOCOM: US Navy SEALs Tactical Strike

Michal Křivský

Michal Křivský

30. 1. 2008 23:00 1

SOCOM je označení pro speciální vojenské jednotky – Special Operations Command. SOCOM je ale také velmi úspěšná série, která se objevila na konzoli PlayStation 2 a odtud se přestěhovala v okleštěném provedení na PSP. Jenže to, co bezproblémově fungovalo na PS2, nebylo na kapesním přístroji zcela ideální. Vedle omezené velikosti prostředí a zmatené kamery citelně chyběla pro ovládání druhá analogová páčka. I navzdory těmto zásadním výtkám oba díly SOCOMů uspěly. Třetí kousek do PSPčkové SOCOM série nesoucí podtitul US Navy SEALs Tactical Strike už na akční vložku zcela zanevřel a z našeho pohledu je to dobrý krok. To ale neznamená, že při hraní Tactical Strike budete moci v poklidu kontrolovat dění na obrazovce. Kdepak. I nadále musíte zůstat při hraní ve střehu a dobře plánovat každý krok, protože nepřátelé chyby netolerují. Jen zkrátka nemusíte mít takříkajíc prst na spoušti a jednání necháte na členech svého dobře vycvičeného týmu.

Tým alfa jde vpřed!

Základem Tactical Strike je čtyřčlenná jednotka specialistů, která je dále rozdělena na dva úderné týmy alfa a bravo. Je možné úkolovat každého vojáka jednotlivě, avšak pro většinu případů je vhodnější postupovat ve dvojicích, kdy se mohou vzájemně krýt a doplňovat. Důležitá je i výbava. Před zahájením akce máte příležitost si arzenál přeskupit, není to však nutné, spíš je dobré si prohlédnout výzbroj a zjistit, který z členů má sniperku atd. Hra vás samozřejmě nepustí do tvrdé akce, ale pěkně pomalu provede za ručičku a představí taktické módy v praxi. Brzy zjistíte, že se svou jednotkou můžete provádět mnoho zajímavých kousků. Díky rozlehlosti map lze úkoly plnit podle vlastního uvážení. Můžete se vrhnout coby čtyři rambové proti nepřátelům, můžete ale pěkně potichu proklouznout a tlumenými výstřely eliminovat protivníka. Stejně tak je možné zaujmout s odstřelovačem výhodnou pozici a na velkou vzdálenost čistě likvidovat hlídky. Mapy jsou obrovské a členité a cestu k cíli si můžete sami zvolit. A to i navzdory nápovědě se značkou zobrazující vzdálenost ke kontrolnímu bodu. Není nutné k nim chodit, mnohdy se lze vydat i jinou cestou.

Bravo zahajuje krycí palbu!

Taktický režim je doveden téměř k dokonalosti. Pod každým tlačítkem najdete nějakou akci, kterou můžete několika dalšími kliknutími a výběrem z kontextového menu upřesnit. Je možné i „naprogramovat“ posloupnost úkolů. Pro lepší orientaci je k dispozici podrobná mapa, ale mnohem přínosnější je malý radar. V momentě, kdy týmu udáváte pozici k přesunu, což probíhá posouváním kurzoru v prostoru před vámi, u různých překážek okamžitě vidíte stíny postav, jak se mohou krýt (přikrčení za zídkou, automobilem, bednami atp.). Podobně to lze vidět i na zmíněném mini radaru, jen s tím rozdílem, že pohled je z ptačí perspektivy, což je dobrá alternativa k toporné kameře. Ostatně kamera opět nebude pochválena, mnoho možností nastavení není a je tedy nutné kombinovat mapu a radar. Což pro odhalení stráží nefunguje.

Jdeme na tři!

Ačkoliv veškeré dění probíhá v reálném čase, nemáte příliš možností zasahovat do rozběhnuté akce. Vaši vojáci naštěstí disponují slušnou umělou inteligencí a řadu situací dokážou vyřešit bez zásahu shora. Od granátů prchají, opětují palbu, zkrátka se umí o sebe postarat. Ale samozřejmě je lepší takovým situacím předcházet. Jak už bylo uvedeno, příkazy lze udávat buď jednotlivě, nebo týmově. Při přesunech se mohou navzájem krýt. Samozřejmostí je házení granátů, léčení zraněných, ale také rozkopávání dveří na signál, střelba do místnosti skrz okna. Veškeré úkony jsou doprovázeny odpovídající zvukovou kulisou s opravdu parádním namluvením do vysílačky. Barvitost hlasů si navíc užijete i v multiplayeru, v němž uslyšíte i jiné jazyky než standardní angličtinu (podle vybrané národnosti – česká URNA chybí :-)). Ve hře je zastoupen jak ad-hoc, tak i online multiplayer mód. Oba režimy dovolují navštívit vybrané mapy a utkat se až se čtyřmi spolu-protihráči.

Příkaz zněl jasně...

Tactical Strike nabízí nejen líbivou grafiku, jež je na poměry PSP detailní, ale plus si zaslouží také za příběhovou linku. V úvodu se dozvíte o přepadení ambasády a únosu velvyslance, což je velmi delikátní a důležitý úkol hodný úderné jednotky. Při stopování únosců narazíte na mnohá překvapení. Nouze nebude ani o speciální úkoly jako je eskortování důležitých osob, to je mimochodem velmi obtížné, protože dotyční nemají zbraň a nemohou se bránit. Je tedy nutné zadávat příkazy i takovýmto „civilistům“ (stůj/následuj). V průběhu plnění úkolů se nepodíváte jen do města, různých skladišť, ale také do přírody, na venkov. Na jednu úroveň počítejte tak s hodinou herního času. Rozlehlost map s sebou přináší jeden problém. Pozice se ukládají jen na vybraných místech. Jakmile něco pokazíte, bude to znamenat dlouhý load (načítání je opravdu pomalé). Odstraněním akční vložky trpí atmosféra, napětí není takové. Spíše se obáváte dlouhého načítání uložené pozice než o život členů týmu. Pokud se ale nebojíte onoho taktizování v názvu, a máte dostatek času na dlouhé seance, můžete se doslova rochnit při zkoušení kam až lze při hraní zajít. To znamená: jak moc se vámi vybraná úroveň AI protivníků bude bránit, co všechno snese (rozhoduje jeden ze čtyř stupňů obtížnosti) a vůbec jak nepřátele ponížit a složit je na lopatky jako opravdová zásahová jednotka.

SOCOM: U.S. Navy SEALs Tactical Strike

Pod líbivým grafickým kabátkem se skrývá propracovaná taktická hra, kterou hyzdí několik jizev v podobě mizerné kamery a laciné AI protivníků.

Působivou grafiku doplňuje realistické ozvučení. Ani příběhová linka, taktické možnosti, či statistiky členů týmu nejsou k zahození.