SWAT: Target Liberty Článek SWAT: Target Liberty

SWAT: Target Liberty

Dalibor Franta

Dalibor Franta

27. 5. 2007 22:00 3

V dnešním preview se podíváme na mléčný zoubek taktické akci SWAT: Target Liberty - novému přírůstku do enormně rozvětveného klanu titulů o této legendární americké zásahové jednotce. A jářku, nebude to podívaná jenom tak ledajaká. Po dvaceti letech náročné služby na PC se totiž tito fešácky zakuklení pánové konečně odhodlali potřít nějaký ten podlý zločin také na handheldu PSP. Bez servítek, bez milosti, tvrdě, rychle, nečekaně, precizně a…izometricky! Odhoďte zbraň, lehněte si na zem a ruce za hlavu. Tihle chlapci se na politickou korektnost neohlížejí a klidně vám nejdřív propláchnou dutinu lebeční léčivým výtažkem z brokovnice (pozor, neplést s brokolicí!), než vás konečně požádají, abyste se laskavě vzdali. Kdo by odolal…

V čem se liší

Handheldová mutace legendární série musela zcela přirozeně projít několika víceméně drastickými ústupky, za které však nelze než vývojáře z 3G Studios pochválit. Ustoupili tam, kde to bylo pro přirozenější pocit ze hry nutné, a naopak zachovali klíčové prvky hratelnosti tam, kde by se jinak celkový náboj série (ten opojný pocit že se člověk nachází na hraně mezi zákonodárcem a exekutorem) mohl vytratit. FPS proto nahradila izometrická kamera, která neustále sleduje hlavní charakter a nabízí poměrně široký a tím i přehledný rozhled po okolí. Jistě si vzpomenete, že k podobnému kroku se odhodlala například PSP mutace hry Killzone a fungovalo to báječně. Rovněž tým aktivních policistů prošel menší redukcí a klasický počet dvou podpůrných skupin po dvou členech byl nahrazen dvojicí policistů vždy připravených vytáhnout vás z bryndy. Pro matematicky méně zdatné – v PSP verzi SWAT se akce účastní pouze tři členové zásahové jednotky. Hlavní postavu ovládá hráč, o zbylé dva střelce se stará AI. K dispozici však bude celá sada jednoduchých příkazů, které v případě nutnosti chování vašich parťáků patřičně usměrní. Chybět by tak nemělo klasické stormování zavřených místností, zatýkání podezřelých a vyvádění rukojmí. Ještě dodejme, že před každou misí bude možné vybírat ze šesti specialistů, akční tým se proto může lišit misi od mise v závislosti na tom, bude-li třeba zlikvidovat nastraženou výbušninu nebo osvobodit rukojmí. Každý člen jednotky navíc získá za své úspěšné působení v akci nějaký ten zkušenostní bakšiš k dobru.

Co zůstalo zachováno (skoro) bezezbytku je přísná policejní disciplína, která velí teroristy zatýkat, nikoliv zabíjet. A proč skoro? Inu každý kdo si pustil téměř čtyřminutové video, které před pár dny vypustila na veřejnost společnost Sierra, si jistě povšiml jistého… nazvěme to kulantně, nekonformního přístupu k zatýkání podezřelých. V ukázce totiž často docházelo k nekontrolovatelnému běsnění vašich parťáků, kteří ještě dlouho po kapitulaci ozbrojenců nejevili zájem zastavit palbu jejich směrem – často jsem tak mohli být svědkem toho, jak výstřel z brokovnice proměnil hlavu teroristy v neapolský rajčatový protlak, přestože už byl drahnou chvíli na kolenou a v klepetech. Přesto přezevšechno stále platí – živý terorista, dobrý terorista, čemuž by měl odpovídat také široký výběr neletálních pacifikačních prostředků, které dokáží změnit názor i toho nejkovanějšího atentátníka.

Jak to funguje?

Ovládání PSPéčkového SWATu na nás udělalo poměrně solidní dojem. Zatímco ovládání postavy probíhá standardně za pomocí analogové páčky, střelba je plně automatizována aniž by však ztratila potřebný náboj. Při kontaktu s nepřítelem se nad jeho teroristicky zjizvenou palicí objeví jeden ze symbolů klasického PSP ovladače. Stisknutím daného tlačítka zahájíte na podezřelého palbu, přičemž přesnost vašeho počínání závisí na vzdálenosti, typu zbraně a zkušenosti. Kromě přesvědčovací metody podle vzoru „střelba“ dojde také na přesvědčovací metody podle vzoru „vzdej se, sic tě stihne bolestivá smrt.“ Zde najde uplatnění zajímavý prvek nazvaný „Morale system“. Ostřílení teroristi samozřejmě odpoví na jakoukoliv výzvu střelbou, zelenáči se vzdají při prvním náznaku nebezpečí. Jakmile však zastřelíte nebo zatknete šéfa skupiny, padne na zbytek kumpánů strach a děs a začnou spolupracovat mnohem ochotněji. Stejně tak to ale platí i obráceně, tudíž ztráta parťáka v přestřelce znamená morální vzpruhu pro nekalý živel.

Bylo nebylo

Na poměry série SWAT se netradičně setkáme také s jasně identifikovatelnou dějovou linií, Target Liberty už proto nebude pouze nesouvislou řadou jednotlivých akcí. Podle kusých informací se zápletka točí kolem skupiny teroristů, která vyhrožuje nasazením atomové zbraně v ulicích New Yorku (odtud také 12 singleplayerových misí, které se všechny odehrávají ve všeobecně známých newyorských lokalitách). To co se však původně zdá jako iniciativa lokálního charakteru brzy přeroste v mezinárodní polízanici. No, uvidíme. Co se multiplayeru týče, přislíben byl zatím pouze ad-hoc pro 4 hráče založený na týmové spolupráci. K dispozici by měl být rovněž náhodný generátor map, takže se hraní s kamarády jen tak neomrzí. SWAT: Target Liberty zatím nese všechny znaky kvalitního PSP titulu a my se velmi těšíme, až si budeme moci tento svůj názor ověřit naostro v druhé polovině letošního roku.