Blizzard už prý nerozumí hráčům

6. listopad 2018 19:25 / Aleš Tihlařík / Novinky / Diskuze (23)

Aby toho dnes o Blizzardu a nepříliš oblíbené mobilní hře Diablo nebylo málo, k celé prapodivné situaci se vyjádřil i bývalý producent Diabla 2 a mnoha dalších obřích značek, Mark Kern. Jeho slova hovoří jasně – Blizzard dle něj již není společností pro hráče.

K tématu se Kern rozhovořil skrze dlouhou sérii příspěvků na svém Twitteru. „Jelikož jsem byl producentem Diabla 2, spousta lidí se mě ptá na fiasko jménem Diablo Immortal. Nechtěl jsem to říkat, ale právě názorně vidíte, že Blizzard už nerozumí hráčům.“

„Na mobilní verzi Diabla není nic špatného, vlastně bych ji i uvítal. Ale způsob, jakým byla naznačována a prezentována, a selhání managementu v předpovědi následné reakce, mě opravdu udivují. Blizzard, který kdysi řídili samotní hráči, nastartoval Diablo hype, což je fajn, ale jaksi si neuvědomil, že jeho počítačově založená komunita bude očekávat…inu…počítačové oznámení. Reakce, která následovala, je jen důsledkem.“

„Blizzard řekl, že pracuje na více Diablo projektech. Měli k oznámení mobilní hry alespoň vydat teaser na nějaký počítačový titul, pokud je to pravda. Prostě mě udivuje, že je to všechno překvapuje. Museli očekávat tuto reakci, ale neměli žádný plán, jak jí čelit. Nepředpokládali vlnu. Ale kdybyste se zeptali jakéhokoliv Diablo fanouška, tak vám řekne, že přesně tohle se stane.“

„Blizzard se nikdy nemusel nikoho ptát, protože se celý skládal z hardcore hráčů. Tehdy jsme říkávali, že jsme svými nejnáročnějšími kritiky – kdyby se to stalo dřív, měl bych před dveřmi kanclu dlouhou řadu vývojářů, odhodlaných mi říct, že děláme špatný krok. Fakt, že Blizzard nebyl na tuhle reakci připraven, a neměl žádný plán na její zmírnění, ačkoliv měl tušit, že se musí setkat se záporným přijetím, je pro mě velkým zklamáním. Z jejich strany to celé zní jako „Sorry, smiřte se s tím.“

„Tohle není problémem toxické herní komunity, případně jejího nárokování. Je to prostě zlé PR, a bohužel i špatné chování na straně Blizzardu. Možná že už to prostě líp neumí. Možná že Blizzard opravdu ztratil kontakt s hráči, že se zavřel do své slonovinové věže a jal se jen vydělávat miliardy dolarů. Ale je nutné s tím něco dělat, protože to může skončit velkým propadákem. Pamatujete si Nokii? Blockbuster Video?“

„Dnešní vývojáři musí neustále komunikovat s hráči. Herní vývoj se stal tak velkým oborem, že je jednoduché ztratit krok. Spousta vývojářů přestane hry hrát, jakmile je začne vyrábět. Je třeba vymyslet způsob, jak se znovu propojit se svou komunitou, zbourat tu korporátní zeď. Líbí se mi, jak Blizzard (minimálně zatím) nedává vinu svým fanouškům, ale říká o nich, že jsou vášniví. To je dobrý krok, ale omluva a odhalení počítačové hry by byl lepší krok. Teď jsou zaneprázdnění dozvuky téhle Blizzcon blamáže, ale po tom všem doufám v lepší reakci.“

„A herním novinářům a indie a mobilním vývojářům, kteří za tohle všechno viní hráče, bych chtěl vzkázat jedno: „Připravte se na to, že ztratíte spoustu zákazníků a peněz. Protože nikdy není správné, nepoučit se ze svých PR eskapád a vinit za ně vlastní zákazníky.“

Zdroj: IGN

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20842776
JabJab21 napsal 7. 11. 2018 v 21.03

Jsoucno: Dyt jo, ta rovnice ma dve strany. Jedna strana je produkt, druha strana je obecenstvo. Pokud chteji prezentovat mobilni hru, tak nemuzou mit v obecenstvu svy fanousky (protoze ty mobilni hru nechteji). Pokud chtej mit v obecenstvu svy fanousky, pak nemuzou predstavovat mobilni hru. Snadny pocty.

Pokud teda vyjdeme z tvyho prepokladu, ze fanousci Blizzardu musi na Blizzconu byt, tak v tom pripade Blizzard nemuze predstavovat mobilni hru ale musi predstavit normalni diablo nebo cokoliv jineho co jejich fanousci chteji videt.

Editováno: 7. 11. 2018 v 21.08

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 7. 11. 2018 v 16.41

Nekde tady padlo "predstaveni spatne skupine lidi". No uprimne, koho jineho by tam meli mit ? Je to Blizzcon. Pokud nekdo neni fanousek, tak tam nepojede, tudiz cela konference je i o tom, ze tam jedou lidi, kteri Blizzu veri. Sam bych taky nejel na setkani JohnDeeru, protoze mne traktory nezajimaji. Takze co se tohodle tyce, tento argument - "predstaveny spatne skupine" - je mimo jak povestne sanky v lete. Blizzcon je pro fanousky / novinare. Nikdo jiny tam nepojede - pokud si vedeni myslelo, ze tam bude sal plny lidi, co hraji akorat Candy Crush, tak bych asi navrhoval spravni rade, at cele oddeleni PR radne vyvetra za koule s vibrujicim telefonem v zadku.
Mimochodem - co dokaze pak takova komunita, jsme vsichni videli loni u EA - roztrhala Battlefront na hadry kvuli mikrotransakcim. Hra nebyla spatna, ale tohle si zaslouzilo poradne na holou, coz se povedlo. Protoze v dnesni dobe, kdy kazdy zacne na youtube hejtit vasi hru, kvuli necemu, jako je neustale sosani prachu, kdyz jste za hru dali dvojku, to nechcete. A treba ji ani pak uz nedate, mozna si to koupite ve sleve, ale uz na tom ta firma trosku trati apod.

Dalsi veci je i to, ze z techto kroku je vzdycky jasna citit jedna vec - prachy, onen podelany mamon, za kterym se kazdy honi. O prachy jde vzdy a vsem na prvnim miste (bohuzel, jednou na to dojedem vsichni, ale zatim porad dobry...). Neni spatne vydelavat, jenomze - firma, ktera najednou otoci kormidlo, a zacne vyrabet a dojit svoje znacky takovymto zpusobem u mne klesa rychleji nez kamikadze. A rovnice "kupuji to lidi = je to uspesne a kvalitni" je spatne, maximalne lidi co sedi na ucetnim a maximaluzuji zisky, to vidi jako ten "goal" o ktery tady jde. Ale nikdy by se nemelo podlehnout obetovat dlouhodobe cile pro kratkodobe.
Lide jsou hloupi, vetsina opravdu jo, staci je dav namasirovat, nablyskat to jako psi koule a koupi vsechno, i kdyz je to naprosto debilni, k nicemu, a uplne o nicem. (treba iPhony, kdy Apple doji svoje fanousky, dela naprosto umele problemy, ktere lidi musi resit pomoci svych penez ( treba odstraneni 3,5mm jacku pro sluchatka- jasne, tak kdyz si X milionu lidi koupi adapter za 20 dolaru - vydelali jste dalsich 20 milionu dolaru - a stejne jim to lidi zerou a objednavaji jak blbi, jenom aby se pred nekym blyskli a byli "cool" (a maji ho stejne na splatky, socky :)).

Kazdopadne zpatky k Blizzu - co vsichni vime je taky to, ze Blizz uz asi tak deset let (mozna vice) recykluje jedno a to same, zbytek jenom zamicha do jineho obalu (HearthStone - Warcraft aplikujeme do starych pravidel Magic the Gathering, Heroes of the Storm - pouzjieme mod DOTA a narveme tam vsechno co jsme do dneska vytvorili). Jedina novinka, po vsech Diablech, StarCraftech a WarCraftech, byla nova IP - Overwatch. Svezi vitr, ktery ukazal, ze umi porad prijit s necim novym, dobre udelanym, mimo svoje pole pusobnosti (neresim, ze to je podobne Team Fortress, ale ze vykrocili mimo svoje vyjete koleje. Bethesda je uplne opacny pripad - furt dokola vecne nedodelane open world hry, s bugy, ze by byl nadseny i Ondrej Sekora)

Prave jsem cekal, ze prijdou zase s necim uplne novym, necim, cim vsem vytrou zrak. Bohuzel, udelali laciny klon na telefony, pak nejaky remake na StarCraft a WarCraft. C'mon, to je slaby caj, za - kolik, tri roky - co jste udelali Overwatch, je to jako vsechno ? To je malo kluci, malo.

Editováno: 7. 11. 2018 v 16.59

Nahlásit nevhodný obsah

20878723
veselykralicek napsal 7. 11. 2018 v 14.20

A přitom kolik hráčů by bylo rádo, kdyby udělali nějakej remaster dvojky. Nebo aspoň upravili rozlišení pro současný monitory..

Nahlásit nevhodný obsah

20922649
Alfons Netáhlo napsal 7. 11. 2018 v 13.39

Mr.sugar: Tak v tomhle pojetí si klidně představme, že to řekli. Pokud vím, tak o TES VI se psalo, že nebude dřív jak nové konzole. A ty nemají zatím ani devkity, takže to, že na tom pracují znamená, že si na to občas vzpomenou na poradě.

Mitsurugi: Uvidíme jak se bude dařit tomu mobilnímu. Aby to taky nedopadlo tak, že to budou lidi bojkotovat a manažer dostane na stůl zprávu, že o Diablo není moc velký zájem a nezařízl to úplně.

Nahlásit nevhodný obsah

14880585
Mr.sugar napsal 7. 11. 2018 v 13.28

Alfons Netáhlo: "Tak ono jde o to, že když by oznámili, že se dělá na novém Diablu, tak by ti lidé chtěli nějaké obrázky, videa ..." Zajímavé, že Bethesda s TES VI nic neukázala a i tak jim to prošlo. Lidé jsou vcelku rozumní (až na vyjímky) a prošlo by to i bez obrázku. Prostě teaser a říct oficiálně "ano, děláme na tom"

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 7. 11. 2018 v 13.27

Alfons Netáhlo: Jako jestli někdy vyjde D4, tak nepochybuju o tom, že tam miktrotransakce budou. Je takový malý zázrak, že D3 jich bylo ušetřeno (kromě toho fiaska s RMAH).

Nahlásit nevhodný obsah

20922649
Alfons Netáhlo napsal 7. 11. 2018 v 13.23

Mitsurugi: To má fakt hloubku. Asi to tak bude, že si řekli, že nové Diablo musí mít mikrotransakce, aby se mohlo udržovat. A kde nejlíp prosadíte mikrotransakce? No na mobilu. Úplně toho manažera vidím jak se mu rozsvítili očička.

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 7. 11. 2018 v 13.17

Alfons Netáhlo: až na to že wowko dostává každej rok datadisk a každej měsíc nějakej větší patch, hra je prostě neusátle udržovaná vylepšovaná a dodává se do ní novej a novej obsah, takhle může hra opravdu žít na věky ovšem to není případ Diabla 3 že jo

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 7. 11. 2018 v 13.15

Alfons Netáhlo: WoW je naprostý unikát a úplně jiný typ hry, který navíc pořád dostává nový obsah. Diablo dostalo nový obsah naposledy před více jak rokem a žádný nový se neplánuje (pravděpodobně kvůli absenci mikrotransakcí, pro ActiBlizzard to není finančně zajímavé). Z tohohle pohledu je to mrtvá hra, proto pokračování dává smysl.

Nahlásit nevhodný obsah

20922649
Alfons Netáhlo napsal 7. 11. 2018 v 13.10

Mitsurugi: Právě, 6 let stará. Srovnejme to s WoW. Možná se pletu, ale moc nevěřím v nové Diablo bez ohledu na přání X(spousta je takové pěkné neurčité množství svádějící k představě většiny, reálně jich bude pár set tisíc :-)) lidí. Ale to už je jiné téma.

P.S.: Neříkám, že kdyby vyšlo, že bych si ho s radostí nezahrál.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 7. 11. 2018 v 12.55

Alfons Netáhlo: "Diablo 3 je online hra, tam se jede na přidávání obsahu a postupném vývoji"

Tady je problém, že poslední větší patch na D3 vyšel před rokem a nic nového se do ní pravděpodobně neplánuje. Byl plánován další datadisk, ale ten zrušili, a co bylo použitelné dali do Necro DLC. Navíc je to 6 let stará hra. Tady je čas na nový díl a spousta lidí ho chce.

Nahlásit nevhodný obsah

20922649
Alfons Netáhlo napsal 7. 11. 2018 v 12.41

JabJab21: Souhlas, psal sem, že PR nezvládli. Představili možná dobrý možná špatný produkt, ale určitě ho představili špatné skupině.

Mitsurugi: Tak ono jde o to, že když by oznámili, že se dělá na novém Diablu, tak by ti lidé chtěli nějaké obrázky, videa ... a osobně si myslím, že na novém Diablu se nedělá a dělat dlouho nebude. Nevidím pro to důvod, Diablo 3 je online hra, tam se jede na přidávání obsahu a postupném vývoji. Proč dělat 4ku? To všichni tak touží zaplatit plnou palbu za hru, která bude obsahově srovnatelná s DLC do 3ky?

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 7. 11. 2018 v 12.16

Taky si Blizzard do salu pozval svoje fanousky, ktery tohle vubec nezajma. Kdyby si pozval lidi na ktery cili (tzn uplne novy lidi, ne svoje fanousky), byla by reakce uplne jina.

Asi jako kdyz si pivovar pozve svoje zakazniky a oznami jim, ze se od pristiho roku budou soustredit na caj. To je proste vypiskaj, i kdyz treba lidi co pijou caj je vic nez pivaru.

Editováno: 7. 11. 2018 v 12.26

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 7. 11. 2018 v 12.08

Alfons Netáhlo: To se tady ale úplně neděje, tady je to o těžkém nezvládnutí PR, Blizz vyhypoval nové Diablo a pak oznámil tohle. To jinak dopadnout nemohlo. Přitom stačilo jenom zmínit, že se maká na pravém Diablu a byl by klid. Jak říká kolega, udělat to jako Bethesda. Blizz to ale z nějakého důvodu udělal jako EA a C&C Rivals.

Ale zase jsem četl reakce, že Blizz to udělal schválně a pak až oznámí Diablo 4, tak se budou chlubit tím, jak naslouchají komunitě a že se učí ze svých chyb.

Editováno: 7. 11. 2018 v 12.12

Nahlásit nevhodný obsah

14880585
Mr.sugar napsal 7. 11. 2018 v 12.07

Alfons Netáhlo: V tomhle případě je to ale kvůli kombinaci s nezvládnutou PR. A dost chápu fanoušky Diabla, že se jim to prostě nelíbí.

Do jisté míry by vývojáři měli naslouchat hráčům. Samozřejmě, když někdy čtu fora, jsem rád, že to nedělají na 100%. Vývojář musí umět v tom chodit a vybrat to správné, co se zároveň hodí do jejich vize. Já jim Diablo na mobil neberu, je to asi spárvný směr. Je ale znepokojující, že je to vlastně outsorcované a taky po dlouhé době další Diablo, které ale nikdo z fanoušku nechtěl (a jestli ano, tak ani ne 1% z nich)


O to víc to zarazí, že Bethesda byla ve stejné situaci s TES a oni to zvládli na 1 s * a třikrát podtrženou. Proč ne Blizzard? A ještě k tomu měl vlastně tento krásný příklad, jak to udělat.

Nahlásit nevhodný obsah

20811703
Bohemund napsal 7. 11. 2018 v 12.03

Reakce fanouška na mikrofon na předváděčce Diabla... :)
www.youtube.com/watch?v=73yT9UXJLT0

Nahlásit nevhodný obsah

20922649
Alfons Netáhlo napsal 7. 11. 2018 v 11.44

Mitsurugi: Tak jistě, dobrých nápadů není nikdy dost a mít z čeho vybírat je dobré. Ale když ta část publika začne nadávat a pomlouvat, když se zrovna jejich nápad neujme, to už je trochu něco jiného.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 7. 11. 2018 v 11.35

Alfons Netáhlo: Co to vůbec je? Třeba dávat pozor na to, o čem se mluví a přemýšlet o tom, jestli to třeba nejsou dobré nápady. Komunikovat s vlastním publikem. Koukni se třeba na Paradox, kde na fóra chodí samotní vývojáři a přímo komunikují s komunitou, mají tam sekce na nápady a tak. Vývojář by prostě nikdy neměl nabýt pocitu, že publikum je banda dementů a on sám ví všechno nejlíp. To je celé.

Samozřejmě to neznamená dělat všechno co se napíše na fóru, ale tady ta situace s Immoral je prostě extrémní případ, když se udělá pravý opak toho, co značná část publika chce. Je to doslova horší, než kdyby se neoznámilo nic :D

Jinak moc se netěš, Immoral vypadá na další mobilní F2P ždímačku, navíc na tom ani nebude dělat Blizzard. Připadá mi, že ActiBlizzard vydělal těžký prachy na mobilech, tak to chtějí tlačit víc a Diablo se tam docela hodí.

Editováno: 7. 11. 2018 v 11.40

Nahlásit nevhodný obsah

20922649
Alfons Netáhlo napsal 7. 11. 2018 v 11.15

Udělali chybu v PR s tím souhlasím. Ale nesouhlasím s tím, věnovat pozornost nějaké komunitě. Co to vůbec je? Pár lidí o sobě prohlásí, jsme fanoušky toho a toho a společně zakládáme komunitu, sice se neznáme ale to nevadí. Hlavně teď budete dělat co řekneme, protože je nás celých 1 procento zákazníků.

Ještě dodám, Diablo je dobrá hra, mě se líbí a netuším, co by měl přinést 4tý díl. Naopak mít možnost zahrát si ji na cestách uvítám.

Editováno: 7. 11. 2018 v 11.19

Nahlásit nevhodný obsah

14880585
Mr.sugar napsal 7. 11. 2018 v 09.39

Ocelotr2.1 : Jsme dva! :D

Nahlásit nevhodný obsah