Humankind Recenze Recenze Humankind, zatraceně dobrého adepta na krále žánru 4X strategií

Recenze Humankind, zatraceně dobrého adepta na krále žánru 4X strategií | Kapitola 3

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

17. 8. 2021 12:00 1

Seznam kapitol

1. PROTI PROUDU HISTORIE 2. POCTIVÁ STRATEGIE 3. JEN MALÉ PIHY NA KRÁSE

Explore, expand, exploit, exterminate. Kouzelná formule čtyř cílů, které dávají jméno žánru strategií, postupem let trochu vyčpěla. Novinka od Amplitude Studios jí ale chce vlít novou krev do žil. Otřásla se C/civilizace v základech?

Reklama

ZVUČÍ TO PĚKNĚ, CO ALE S KASTRÁTY?

Hudební doprovod je taktéž velmi povedený. Hra reaguje na výběr civilizace adekvátní zvukovou stopou a přirozeně se mění v závislosti klidového či válečného režimu. Po přiblížení k povrchu mapy pak atmosféru velmi sugestivně navozují různé ambientní zvuky: cvrkot lidí na tržištích, šplouchání vln na pobřeží, zurčení vody, vítr, koňské ržání atd. Ani zde nemám žádných výtek.

 Málem bych zapomněl: dobrodružství značně zpestřují náhodné události, které si jednou za čas vyžádají vaši pozornost a důkladnou péči. Jak naložíte s lokálním vůdcem, jednoho z vašich předsunutých měst, který takříkajíc zvlčel a začal kastrovat sloužící v paláci? Přísně jej potrestáte? Nebudete se vměšovat do místních zvyků? Nebo eunuchy adoptujete? Vaše rozhodnutí mají samozřejmě váhu. Série špatných rozhodnutí vás mohou napříště velmi nemile překvapit. Můžete si například znepřátelit lid, který opustí vaši provincii a usídlí se u souseda. A úbytek populace opravdu nechcete. Tyto mikropříběhy hru nejen velmi pěkně oživují, ale mají pochopitelně i vliv na utváření vaší říše.

Měl-li bych Humankind něco vytknout, musel bych se uchýlit opravdu k titěrnostem. Za všechny snad soubojový systém. Ten počítá s obligátní rychlou variantou – vyčíslení ztrát a vaší šance na vítězství či prohru nebo s variací tahovou, která je čistě pod vaší taktovkou. Musím napsat, že jak mi hra přišla ve všech směrech velmi přívětivá a uchopitelná, tahovým půtkám jsem na chuť prostě nepřišel. Celou hru jsem odehrál pomocí instantních, s ničím se nezdržujících soubojů. Mínusem pro fanoušky žánru pak může překvapivě být vyzdvihovaný prvek míchání civilizací, který, nutno uznat, není historicky zrovna košer. Ale rád bych si myslel, že kolik odpůrců si tento historický mišmaš najde, tolik (a snad více) si získá nadšených fanoušků. Prvotní načtení hry by mohlo být taktéž svižnější, ale jde opravdu jen o malé vady na jinak velmi povedené a s láskou vycizelované 4X strategii.

TAK JE TO LEPŠÍ NEŽ CIVILIZACE?

Je a není. Záleží na úhlu pohledu. Já jsem si Humankind užil měrou vrchovatou a tam, kde mě Civilizace nudila a zahlcovala, jsem objevil svěží, přístupnou, přesto velmi komplexní, 4X strategii, která svou premisou vyzývá k hraní si s historickými epochami, dynastiemi a národy. Přesvědčivému zážitku a ostatně i vysoké známce, napomáhá celková dotaženost. Přehledné jádro, velmi pohledná grafika, povedená zvuková kulisa, příjemný humor a naprosto bezproblémový chod, bez technických zádrhelů. Kovaní stratégové a zarputilí vyznavači Civilizace budou pravděpodobně zpoza učebnic dějepravy ohrnovat nos, ale myslím, že by Humankind měli dát šanci. Tohle se Amplitude Studios vážně povedlo. Nový král na poli 4X startegií!

Humankind
Windows PC

Verdikt

Multikulturní civka par excellence! Do posledního detailu dotažená 4X strategie, přinášející mix civilizací a epoch, která je svěžím vánkem v oblíbené, ale mírně zatuchlé hardcore strategické škatulce.

Co se nám líbí a nelíbí?

Mix civilizací a kultur
Průzkum mapy
Náhodné události
Grafická stylizace
Zdařilá zvuková kulisa
Optimalizace, bezchybný chod
Čistota designu, menu, tabulek
Mix civilizací a kultur (pro zaryté historiky)
Tahové souboje
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama